Over mij Paul Brussaard

Mijn foto
Maarssen, Nederland (NL), Netherlands

zaterdag 17 september 2011

Als ondernemer back to the basics...


Het is juist nu een fascinerende tijd voor ondernemers. Ongekende gebeurtenissen zoals het volwassen worden van de Europese politiek (nu wordt het Europese model werkelijk getest), de dubbeldip, de terughoudendheid van banken, de opkomst van privaat kapitaal en de druk op de aandelenkoersen en de daaraan verbonden gevolgen voor pensioenen, maken het er niet gemakkelijker op. Iedereen voelt nu die onzekerheid. Werkgevers, werknemers en ondernemers.
En als ik zo de beelden bekijk van wat er nu in Griekenland gebeurt, dan realiseer ik me hoe onmachtig je je als mens kan voelen in het toch rijke westen.

Ik vraag me werkelijk af wie nu beter af is in Nederland: de ondernemer of de werknemer. Ik heb hier de laatste maanden veel over nageacht en met andere ondernemers over gesproken.
Ik denk dat de werknemer meer zorgeloos in het leven kan staan dan de ondernemer. Er is een sociaal vangnet, juridische bescherming en altijd wel een instantie om op terug te vallen bij bijvoorbeeld ziekte. De werkgever wordt gezien als instituut en sterke partij. Dat is ineens geen mens. De ondernemer wordt in mijn ogen alleen gehouden aan verplichtingen. Die heeft geen rechten. En het lijkt net of het bij de werknemer andersom is.

Dit vraagt natuurlijk om een toelichting: De ondernemer kan niet ziek zijn, krijgt geen uitkering bij werkloosheid, moet de onderneming financieren met zijn prive geld (want de banken willen niet) en knoopt zichzelf op aan betalingsverplichtingen jegens werknemers en belastingdienst. Daar valt niet mee te onderhandelen. De ondernemer moet accountants uit eigen zak betalen, moet zelf advocaten bekostigen en ondertussen moet de ondernemer nieuwe opdrachtgevers blijven scoren om zo de rekeningen te kunnen betalen. De ondernemer moet alle wetten uit zijn hoofd kennen, ieder personeel behoeden voor burn out, personeel motiveren, Algemene Voorwaarden waterdicht maken, Personeelsplannen maken etc. etc. De ondernemer moet alles kunnen, weten, regelen, navragen, indienen,  omzet scoren, kosten beheersen, financiele administraties voeren, wetgevingen naleven...en ga zo maar door.

De ondernemer wordt, zo blijkt steeds weer, puur als werkgever gezien en wordt ook daarop aangesproken. Niks menselijks aan, die werkgever. Alleen principes gelden.

En de werknemer krijgt ondertussen alle bescherming. Ontvangt iedere maand salaris, krijgt daar bovenop nog pensioen, ontvangt vakantiegeld, krijgt allerlei toeslagen of subsidies en bij werkloosheid eerst ontslagbescherming en daarna een uitkering.

Het voelt soms wel heel alleen als ondernemer.

Ik prijs me gelukkig dat ik vele ondernemers ken waarmee is kan sparren.  Ik ben via de NCD (Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen) veel in contact met collega ondernemers die allen op hun beurt geraakt worden door het werkgeverschap in moeilijke tijden. Ondernemerschap zou vrijheid betekenen.... dat is inmiddels flauwekul gebleken. Ondernemerschap heeft niets meer met vrijheid te maken.

Of er voordelen aan ondernemerschap zitten? Ja, als ondernemer kan je keuzes maken om dingen in gang te zetten of na te laten. In goede tijden kan er goed verdiend worden en de onderneming weer reserves opbouwen. Dan voelt het allemaal minder zwaar aan. Maar ja, als er weer geld verdiend wordt weet iedereen die ondernemer weer te vinden: dan gaat de vennootschapbelasting weer omhoog, eisen werknemers meer salaris of toeslagen en ontstaat weer meer concurrentie waardoor de tarieven onder druk blijven staan.

Je moet eigenlijk wel heel dom zijn om ondernemer te willen zijn.

Als ondernemer verkeer ik gelukkig in goed gezelschap waarmee ik poog mezelf verder te ontwikkelen. Samen met andere ondernemers sparren binnen het selecte gezelschap van de NCD Duitsland biedt me houvast. Je kunt er nu niet meer alleen voor staan. Dit moet je ook niet meer willen. Een goede vriendin van me adviseerde is laatst om de - ondernemershuillijn- op te richten. Een plek waar de ondernemer even kan uithuilen.

Hoe ik hierin staat als ondernemer?
Ook ben ik als ondernemer in gesprek met strategische organisaties om zo weer mijn ondernemerschap terug te krijgen. Werkgeverszaken horen niet thuis bij de ondernemer. De ondernemer moet nieuwe markten veroveren, opdrachtgevers bedienen en klanttevredenheid scoren. Meerwaarde bieden en onderscheid bieden. Managers kunnen dat proces ondersteunen als je maar groot genoeg bent. Ik ben daarom voornemens om de werkgeverszaken over te gaan dragen in 2012.

Als de ondernemer teveel manager is, groeit de onderneming niet. Als hij teveel en te succesvol onderneemt moet hij manager worden en alles blijven controleren. Alle theoretische modellen ten spijt, de praktijk is op dit punt voor mij 21 jaar weerbarstig gebleken.

De kansen die dit biedt is dat ik als ondernemer weer op basis van synergie zaken doe. Win win voor beiden. Ik word weer creatief en weet de waarde van het zorgvuldig opgebouwde netwerk weer in te schatten. De huidige ontwikkelingen laten je weer anders tegen zaken aan kijken. Hierdoor wordt het glazen plafond doorbroken en ontstaan nieuwe mogelijkheden. Dat is het voordeel van deze lastige tijden. Ondernemers, leiders en managers worden nu beproefd en de sterken blijven over. De jongens onderscheiden zich van de mannen.

Voor ieder individu, werknemer of werkgever geldt dat alles anders wordt. Niet gemakkelijker. Maar tegelijkertijd levert dit veel op voor de nieuwe vorm van ondernemerschap: samenwerken, bezieling en enige nedrigheid. Want daar was ooit ook de groei mee begonnen. We gaan weer terug naar die pure basis van ondernemerschap. Dienen en dan verdienen.

En dat geldt voor werknemers en werkgevers. De klant centraal stellen en optima forma diensten verlenen. Daar staat Brussaard voor.

Eigenlijk is dat heel fascinerend en boeiend om mee te maken. Het maakt de geest weer rijper.

Misschien was dat die drijfveer voor ondernemerschap?

Laten we het juk afgooien van alle luxe en gewoontes , ingeslopen patronen, vaste denkwijzen en opnieuw met elkaar in verwondering kijken naar deze vernieuwing. Want 1 ding is zeker: van iedereen wordt nu ondernemerschap verwacht. Door werknemer en werkgever.

Back to the Basics

Paul Brussaard



Geen opmerkingen:

Een reactie posten