Over mij Paul Brussaard

Mijn foto
Maarssen, Nederland (NL), Netherlands

donderdag 18 oktober 2012

De lucht is uit de markt en dat is goed nieuws...


De lucht is uit de markt. En dat is goed nieuws voor de echte entrepreneurs en wereldverbeteraars. Geen "me-too" bedrijven meer, geen "na-apers" die ervoor zorgen dat de innovatiemolen stokt. Geen belastingonduikende concurrenten meer... Zielig? Helemaal niet. In de crisis worden de echte ondernemers van de "copy-pace" bedrijven gescheiden. En dat is goed nieuws voor de Brussaard Company Group BV.

Ik spreek voor mezelf. Als eerste landelijke chauffeursdienst in Nederland in het pré-internettijdperk (in 1990) was het nog een hele kunst om dit landelijke netwerk van chauffeurs en opdrachtgevers op te zetten en goed te onderhouden. Dat was iets aparts, een echt vak. Je moest wel gek zijn om hierin te beginnen. Daar gingen dagen reizen aan vooraf en vele netwerkborrels werden door mij bezocht. Met enig succes. Toen ik afstudeerde in 1994 draaide we ruim een miljoen gulden omzet in de chauffeursdiensten (binnen drie jaar).

Totdat internet haar intrede deed in 1994. Toen bleek voor vele studenten dat een platte internetsite voldoende was om een chauffeursdienst te beginnen en volgden legio studenten mijn initiatief. Op zoek naar het grote geld. De techniek was hierbij het doel...de chauffeurs een bijzaak. En enkele goede uitgezonderd, natuurlijk.

Ondanks die prijsdrukkende concurrentie hebben we goed stand weten te houden, alhoewel ik me ook realiseer dat ik niet met internet ben groot geworden en daar dus ook een slag miste. Ik ben van de generatie Sinclair ZX Spectrum en Commodore 64. De eerste computers voor de consument. Van internet was toen nog geen sprake. Ook herinner ik mij de 2,5 kilogram zware mobiele telefoon in mijn AH tas op de sociëteit  Ik was de eerste student met zo'n mobiele telefoon van wel 12 Watt. In die tijd ging ik ook met de nachtboot naar Londen voor een bezoek aan mijn toprelaties (Merrill Lynch en Lehmann Brothers) om vervolgens de Yellow Pages in hard copy weer mee terug te nemen voor de database en mailings vanuit Nederland. Een brief ging nog per post met een zegel. En onze chauffeurs reden blind naar de locaties, omdat er nog geen sprake was van navigatie. Het jasje bleef aan bij 40 graden hitte en dat terwijl de airco nog niet bestond.

Brussaard Chauffeursdiensten mag inmiddels meer dan 4.000 mensen tot haar klantenkring rekenen. En daaronder zit slechts 10% die alleen de prijs belangrijk vinden. Die klanten die dit aan ons melden en vertrekken, wuiven we vriendelijk uit en wensen hen veel succes toe. Want uit de statistieken blijkt dat 79% van die klanten weer terugkomt na circa 3-6 maanden....omdat de klant bij vertrek niet weet wat deze gaat missen...zo blijkt dat in de praktijk te werken.

Maar ik ben ook van de generatie Etiquette en Protocol en weet hoe menselijke interacties en netwerken functioneren. Hoe de perfecte presentatie verloopt en hoe de excellente chauffeursdienst dient te verlopen bij iedere willekeurige cliënt  Ik ken de mannen en vrouwen bij naam en heb velen persoonlijk de hand geschud en mee koffie gedronken....weet wat goed en slecht personeel is...ik heb alles zelf ondervonden en beleefd, om daar vervolgens razendsnel van te leren. En dat combineer ik met FOCUS.

Nu, anno 2012-2013 worden we juist geholpen door smartphones, navigatiesystemen en internet. Nu kunnen we sneller schakelen, gecombineerd met de juiste opleidingsgraad en kwaliteitsniveau. Nu gaat het om reputatie en om het verhaal. De klant kiest weer voor reputatie! Mijn geluk kan niet op.

Inmiddels ben ik opleidingsspecialist en internationaal ondernemer. Concurrenten haken af, gaan weer in de snelle handel van groene energie, zorg of pda's. Want ze merken dat het kwalitatief aanbieden van directiechauffeur een ambacht is. Dat het vak directiechauffeur een echte ambacht is. En dat gaat velen te langzaam en te traag. Ze gaan andere zaken erbij doen, of ze stoppen er nu mee. Sommigen worden hierbij geholpen door de curator.

Achter de schermen van de Brussaard Company Group bruist het. Vanaf januari 2013 wordt Brussaard Chauffeursdiensten drie maal zo groot. Ook Bruseco is fors gegroeid door haar marktpositie in Duitsland en Nederland. We draaien winst in Duitsland door onze innovaties in het Internationale Executive Chauffeur certificaat van DEKRA. Dat komt nu naar Nederland. De Franstalige en Engelstalige landen volgen. In Nederland en België zijn we veruit de grootste intermediair en connectie met de arbeidsmarkt. En dat neemt in 2013 verder toe door onze samenwerkingspartners. Op kantoor spreken we nu vier talen.

En wat heb ik ontdekt? Innovatie moet dus functioneel zijn. Technische innovatie is niet het doel, maar het middel geworden voor groei. Het ondersteunt de ambacht van het vak directiechauffeur. Dat geeft weer lucht in de markt ten koste van de "me-too" bedrijven. Daar vaart iedereen wel bij: onze cliënten, onze directiechauffeurs en onze medewerkers op de kantoren.

En zo werkt de crisis "voor je", in plaats van "tegen je".

Paul Brussaard BBA


1 opmerking: